[close]
return

Sessió 54

[addtoany]
Carregant àudio...
Play Pausa
  • El ventre inflat pel diable
  • Napoléon
  • Le Drapeau et le Coq
  • Fantome avec sa torche en profil
  • Squelette dans son linceuil
  • Fantome dans son linceuil en face
  • Arlequin dans la bouteille
  • Cromatropi
  • Visita al castell
  • El malabarista
  • Home dormint i empassant-se una rata
  • Home saltant a corda
  • Home a qui li creix el nas
  • Man Farts
  • Home amb carabasses
  • Ogre que mou els ulls

El ventre inflat pel diable

  • Núm. registre 02640-16
  • Titol de colecció Fantasmagòric
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,5 x 20,8 x 1,1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Napoléon

  • Núm. registre 02640-02
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,5 x 19,5 x 1,1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Le Drapeau et le Coq

  • Núm. registre 02640-03
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,4 x 19,4 x 1,1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Fantome avec sa torche en profil

  • Núm. registre 02640-04
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,4 x 19,1 x 1,1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Squelette dans son linceuil

  • Núm. registre 02640-01
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,6 x 19,3 x 1,1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Fantome dans son linceuil en face

  • Núm. registre 02640-09
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,5 x 19,3 x 1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Arlequin dans la bouteille

  • Núm. registre 02640-19
  • Titol de colecció Fantasmagòric
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen França
  • Fabricat per Anònim
  • Any 1850
  • Dimensions 13,1 x 24,9 x 1 cm
  • Gènere Fantasmagòric

Tema

Fantasmagòric

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere fantasmagòric evocaven l’atmosfera misteriosa de les novel·les gòtiques que van fer furor a les acaballes del segle XVIII: les ruïnes banyades per la llum de la lluna, els cementiris travessats pel vol de ratpenats o els claustres en els quals apareixen novícies a la recerca d’un amant desaparegut. L’univers temàtic de les sessions fantasmagòriques està poblat de boscos tenebrosos, paisatges ombrívols, ruïnes medievals i castells amb els seus respectius soterranis, criptes i passadissos poblats de fantasmes, sorolls nocturns, cadenes, esquelets, dimonis … Criatures híbrides i monstruoses que es barrejaven amb figures de la mitologia com el cap de Medusa o l’aixeta alada. L’ésser humà, excepte quan es tractava de grans personalitats, solia estar representat per homes que exercien de monjos o ermitans. I les dones eren verges, novícies, religioses, bruixes o pitonisses. Motius que, amb el pas dels anys, van seguir sent del gust dels espectadors, com ho demostra la sistemàtica inclusió de nombres fantasmagòrics en les vetllades de llanterna màgica ofertes durant tot el segle XIX.

Cromatropi

  • Núm. registre 02489
  • Titol de colecció Cromotropi
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1890
  • Dimensions 11 x 19,1 x 1,3 cm
  • Gènere Rètol

Tema

Rètol

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol reuneixen tots aquells continguts visuals com rètols, inscripcions o elements decoratius que van servir per encapçalar, anunciar transicions o finalitzar qualsevol dels relats projectats durant els espectacles de llanterna màgica.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol podien presentar un subgènere: el cromatoscopi. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere cromatoscòpic tenen en comú dues propietats específiques -a més de les del gènere rètol-: el format cíclic i el registre de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació. Els cromòtrops -com es coneix a aquestes plaques- van tenir una funció narrativa que va servir per anunciar les transicions entre blocs temàtics a l’interior de les sessions de llanterna màgica i sovint podien inserir en les seves dinàmiques i acolorides imatges accions de caràcter cíclic o estroboscòpic que representaven tot tipus d’accions periòdiques com el moviment d’un molí o d’un esquelet.

Visita al castell

  • Núm. registre 02537
  • Titol de colecció Visita al castell
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen Anglaterra
  • Fabricat per Walls, T. J.
  • Any 1880
  • Dimensions 10,1 x 17,8 x 1 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

El malabarista

  • Núm. registre CE1986/006/3071
  • Titol de colecció El malabarista
  • Procedència de la placa MUNCYT
  • País d'origen Anonymous
  • Fabricat per Anonymous
  • Any c. 1880
  • Dimensions 19,2 x 10 x 1 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Home dormint i empassant-se una rata

  • Núm. registre 02470-01
  • Titol de colecció Home dormint i empassant-se una rata
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1890
  • Dimensions 11,4 x 22,5 x 1,8 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Home saltant a corda

  • Núm. registre 02532
  • Titol de colecció Home saltant a corda
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1880
  • Dimensions 10,1 x 18 x 0,9 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Home a qui li creix el nas

  • Núm. registre 02543
  • Titol de colecció Home a qui li creix el nas
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1880
  • Dimensions 11 x 17,7 x 1 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Man Farts

  • Núm. registre 02552
  • Titol de colecció Man Farts
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1880
  • Dimensions 10,1 x 17,7 x 1 cm
  • Gènere unavailable

Tema

Descripció

Home amb carabasses

  • Núm. registre 02555
  • Titol de colecció Home amb carabasses
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1860
  • Dimensions 11 x 29 x 1,5 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Ogre que mou els ulls

  • Núm. registre 02559
  • Titol de colecció unavailable
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1880
  • Dimensions 10,7 x 24,5 x 1,3 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.