[close]
return

Sessió 47

[addtoany]
Carregant àudio...
Play Pausa
  • Eclipse de Luna
  • Cromatropi
  • 14207 - 14208 : Parque
  • Molino de viento
  • Mujer bailando
  • Historieta

Eclipse de Luna

  • Núm. registre CE1985/004/0230
  • Titol de colecció Astronòmic
  • Procedència de la placa MUNCYT
  • País d'origen Desconegut
  • Fabricat per Desconegut
  • Any 1892-1897
  • Dimensions 27 x 12,8 x 1,5 cm
  • Gènere Astronòmic

Tema

Astronòmic

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere astronòmic s’ocupen de divulgar de forma visual el coneixement científic sobre els cossos celestes de l’univers, inclosos els planetes i els seus satèl·lits, els cometes i meteoroides, les estrelles i les galàxies; pel que estudien els seus moviments i els fenòmens lligats a ells.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere astronòmic podien presentar un subgènere: l’astrològic. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere astrològic mostren els moviments i les posicions relatives dels objectes celestes com els planetes, el sol o la lluna interpretats en relació a les característiques i a les activitats humanes.

Cromatropi

  • Núm. registre 02489
  • Titol de colecció Cromotropi
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per No informat
  • Any 1890
  • Dimensions 11 x 19,1 x 1,3 cm
  • Gènere Rètol

Tema

Rètol

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol reuneixen tots aquells continguts visuals com rètols, inscripcions o elements decoratius que van servir per encapçalar, anunciar transicions o finalitzar qualsevol dels relats projectats durant els espectacles de llanterna màgica.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol podien presentar un subgènere: el cromatoscopi. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere cromatoscòpic tenen en comú dues propietats específiques -a més de les del gènere rètol-: el format cíclic i el registre de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació. Els cromòtrops -com es coneix a aquestes plaques- van tenir una funció narrativa que va servir per anunciar les transicions entre blocs temàtics a l’interior de les sessions de llanterna màgica i sovint podien inserir en les seves dinàmiques i acolorides imatges accions de caràcter cíclic o estroboscòpic que representaven tot tipus d’accions periòdiques com el moviment d’un molí o d’un esquelet.

14207 - 14208 : Parque

  • Núm. registre 14207 - 14208
  • Titol de colecció Parque
  • Procedència de la placa Filmoteca Española
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per unavailable
  • Any unavailable
  • Dimensions 10,2 x 17,8 cm
  • Gènere Esdeveniment

Tema

Esdeveniment

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment es fan ressò visual de les cròniques d’actualitat que també solien protagonitzar la premsa escrita i il·lustrada coetània. Aquest tipus de plaques van incloure quatre grans grups de temàtiques: (1) societat -política nacional o internacional, economia, cultura, educació, ciència o tecnologia-, (2) successos -accidents, delictes o catàstrofes naturals-, (3) viatges – amb imatges d’actualitat de ciutats, paisatges o persones de tot el món donant fe de viatges motivats per la curiositat científica, l’afany comercial i turístic o la creativitat artística-, (4) moda i (5) esports mitjançant els esdeveniments relacionats amb els certàmens esportius de l’interès per a l’opinió pública nacional o internacional.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment podien presentar un subgènere: el quadre dissolvent. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere quadre dissolvent tenen un caràcter eminentment diacrònic i van abordar tota mena d’esdeveniments -vistes de viatges, fenòmens naturals, successos com explosions o incendis, etc.- aportant un interessant valor afegit visual: simular la successió temporal entre dos o més moments de l’esdeveniment mitjançant una transformació visual gairebé imperceptible. La projecció s’aconseguia a enfosquir una imatge alhora que la següent es superposava a la primera cada vegada amb més lluminositat.

Molino de viento

  • Núm. registre CE1985/004/0252
  • Titol de colecció Molino de viento
  • Procedència de la placa MUNCYT
  • País d'origen Desconegut
  • Fabricat per Desconegut
  • Any c. 1871
  • Dimensions 32,5 x 11 x 3,5 cm
  • Gènere Esdeveniment

Tema

Esdeveniment

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment es fan ressò visual de les cròniques d’actualitat que també solien protagonitzar la premsa escrita i il·lustrada coetània. Aquest tipus de plaques van incloure quatre grans grups de temàtiques: (1) societat -política nacional o internacional, economia, cultura, educació, ciència o tecnologia-, (2) successos -accidents, delictes o catàstrofes naturals-, (3) viatges – amb imatges d’actualitat de ciutats, paisatges o persones de tot el món donant fe de viatges motivats per la curiositat científica, l’afany comercial i turístic o la creativitat artística-, (4) moda i (5) esports mitjançant els esdeveniments relacionats amb els certàmens esportius de l’interès per a l’opinió pública nacional o internacional.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment podien presentar un subgènere: el quadre dissolvent. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere quadre dissolvent tenen un caràcter eminentment diacrònic i van abordar tota mena d’esdeveniments -vistes de viatges, fenòmens naturals, successos com explosions o incendis, etc.- aportant un interessant valor afegit visual: simular la successió temporal entre dos o més moments de l’esdeveniment mitjançant una transformació visual gairebé imperceptible. La projecció s’aconseguia a enfosquir una imatge alhora que la següent es superposava a la primera cada vegada amb més lluminositat.

Mujer bailando

  • Núm. registre 02553
  • Titol de colecció Mujer bailando
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen unavailable
  • Fabricat per Sin información precisa
  • Any 1880
  • Dimensions 11,1 x 17,7 x 1 cm
  • Gènere Burlesco

Tema

Burlesco

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc es defineixen per tenir més en comú les següents tres propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: el registre i codificació gràfica de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació, una complexitat escènica mitjana – les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament amb algun tipus de comentari graciós i / o alguna forma d’acompanyament sonor i musical i l’ús dels continguts culturals de la tradició dramàtica menor: balls, números musicals, il·lusionisme, declamació, imitació, humorisme, pantomimes, ombres i siluetes o arts de circ com acrobàcies, malabarismes o la mostra de rareses biològiques o d’animals entrenats.
Entre les plaques de llanterna màgica amb gènere burlesc abunden aquelles que remeten a accions que procuren ridiculitzar a algú o alguna cosa. És una concepte ambigu, obert a multitud d’interpretacions. En la interacció humana es presenten de dues maneres, com una cosa divertida o com nociu, per això, es valen de la paròdia i l’exageració de trets i accions dels personatges per ridiculitzar un tema: glorificant el socialment inacceptable o denigrant el socialment dignificat. Aquestes plaques remeten als espectacles de varietats i es relacionen de forma directa amb la tradicció del vaudeville americà, del cabaret francès, la pantomima britànica o del music hall britànic.

Historieta

  • Núm. registre 02770-04
  • Titol de colecció Historieta
  • Procedència de la placa Museu del Cinema Co.lecció Tomàs Mallol
  • País d'origen Alemanya
  • Fabricat per Gebrüder Bing
  • Any 1866
  • Dimensions 4,5 x 17 x 0,2 cm
  • Gènere Historieta

Tema

Historieta

Descripció

Les plaques de llanterna màgica amb gènere historieta contenen sèries breus de dibuixos que constitueixen un relat -amb o sense text- inspirat en la tradició oral, en l’adaptació de la tradició literària narrativa breu o en la tradició gràfica impresa de la il·lustració, la tira còmica i la historieta. Si s’inspiraven en la tradició oral, les historietes no tenien autor reconegut i comptaven amb múltiples versions que coincideixen en la seva estructura però que difereixen en els detalls. Si s’inspiraven en la altres tradicions, solien tenir autors coneguts i les seves narracions visuals es presentaven en una sola versió.