Líric
Les plaques de llanterna màgica amb gènere líric es defineixen per tenir més en comú les següents quatre propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: (1) l’orientació al mercat professional, (2) el context social d’exhibició de caràcter públic, ( 3) una alta complexitat escènica -les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament a la lectura de textos impresos subministrats pel fabricant de la col·lecció, la interpretació vocal i / o l’acompanyament sonor i musical i (4) l’ús dels continguts de la tradició musical i de la literària i lírica. Segons la variabilitat del tipus d’obra lírica emprada i de la combinació dels llenguatges formals auxiliars que participaven en la posada en escena final, les plaques amb gènere líric poden agrupar-se en tres temàtiques: cançó, himne patriòtic i himme religiós.
La cançó s’adaptava o s’inspirava en un text líric de caràcter admiratiu que expressava des d’una emoció elegíaca o satírica fins un ensenyament didàctic i moral.
L’himne adaptava o s’inspiraven en un text líric que tendia a exaltar i elogiar un tema o assumpte patriòtic o religiós.
Les plaques de llanterna màgica pertanyents al gènere líric podien tenir els textos inserits en la pròpia imatge i eren projectades de forma sincrònica amb una interpretació vocal de caràcter individual o coral que convidava a la participació activa de l’audiència present a la sala, amb o sense l’acompanyament musical.
Líric
Les plaques de llanterna màgica amb gènere líric es defineixen per tenir més en comú les següents quatre propietats específiques -a més de les genèriques escèniques-: (1) l’orientació al mercat professional, (2) el context social d’exhibició de caràcter públic, ( 3) una alta complexitat escènica -les plaques estaven dissenyades per projectar-se juntament a la lectura de textos impresos subministrats pel fabricant de la col·lecció, la interpretació vocal i / o l’acompanyament sonor i musical i (4) l’ús dels continguts de la tradició musical i de la literària i lírica. Segons la variabilitat del tipus d’obra lírica emprada i de la combinació dels llenguatges formals auxiliars que participaven en la posada en escena final, les plaques amb gènere líric poden agrupar-se en tres temàtiques: cançó, himne patriòtic i himme religiós.
La cançó s’adaptava o s’inspirava en un text líric de caràcter admiratiu que expressava des d’una emoció elegíaca o satírica fins un ensenyament didàctic i moral.
L’himne adaptava o s’inspiraven en un text líric que tendia a exaltar i elogiar un tema o assumpte patriòtic o religiós.
Les plaques de llanterna màgica pertanyents al gènere líric podien tenir els textos inserits en la pròpia imatge i eren projectades de forma sincrònica amb una interpretació vocal de caràcter individual o coral que convidava a la participació activa de l’audiència present a la sala, amb o sense l’acompanyament musical.
Rètol
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol reuneixen tots aquells continguts visuals com rètols, inscripcions o elements decoratius que van servir per encapçalar, anunciar transicions o finalitzar qualsevol dels relats projectats durant els espectacles de llanterna màgica.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol podien presentar un subgènere: el cromatoscopi. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere cromatoscòpic tenen en comú dues propietats específiques -a més de les del gènere rètol-: el format cíclic i el registre de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació. Els cromòtrops -com es coneix a aquestes plaques- van tenir una funció narrativa que va servir per anunciar les transicions entre blocs temàtics a l’interior de les sessions de llanterna màgica i sovint podien inserir en les seves dinàmiques i acolorides imatges accions de caràcter cíclic o estroboscòpic que representaven tot tipus d’accions periòdiques com el moviment d’un molí o d’un esquelet.
Rètol
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol reuneixen tots aquells continguts visuals com rètols, inscripcions o elements decoratius que van servir per encapçalar, anunciar transicions o finalitzar qualsevol dels relats projectats durant els espectacles de llanterna màgica.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol podien presentar un subgènere: el cromatoscopi. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere cromatoscòpic tenen en comú dues propietats específiques -a més de les del gènere rètol-: el format cíclic i el registre de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació. Els cromòtrops -com es coneix a aquestes plaques- van tenir una funció narrativa que va servir per anunciar les transicions entre blocs temàtics a l’interior de les sessions de llanterna màgica i sovint podien inserir en les seves dinàmiques i acolorides imatges accions de caràcter cíclic o estroboscòpic que representaven tot tipus d’accions periòdiques com el moviment d’un molí o d’un esquelet.
Historieta
Les plaques de llanterna màgica amb gènere historieta contenen sèries breus de dibuixos que constitueixen un relat -amb o sense text- inspirat en la tradició oral, en l’adaptació de la tradició literària narrativa breu o en la tradició gràfica impresa de la il·lustració, la tira còmica i la historieta. Si s’inspiraven en la tradició oral, les historietes no tenien autor reconegut i comptaven amb múltiples versions que coincideixen en la seva estructura però que difereixen en els detalls. Si s’inspiraven en la altres tradicions, solien tenir autors coneguts i les seves narracions visuals es presentaven en una sola versió.