Esdeveniment
Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment es fan ressò visual de les cròniques d’actualitat que també solien protagonitzar la premsa escrita i il·lustrada coetània. Aquest tipus de plaques van incloure quatre grans grups de temàtiques: (1) societat -política nacional o internacional, economia, cultura, educació, ciència o tecnologia-, (2) successos -accidents, delictes o catàstrofes naturals-, (3) viatges – amb imatges d’actualitat de ciutats, paisatges o persones de tot el món donant fe de viatges motivats per la curiositat científica, l’afany comercial i turístic o la creativitat artística-, (4) moda i (5) esports mitjançant els esdeveniments relacionats amb els certàmens esportius de l’interès per a l’opinió pública nacional o internacional.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere esdeveniment podien presentar un subgènere: el quadre dissolvent. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere quadre dissolvent tenen un caràcter eminentment diacrònic i van abordar tota mena d’esdeveniments -vistes de viatges, fenòmens naturals, successos com explosions o incendis, etc.- aportant un interessant valor afegit visual: simular la successió temporal entre dos o més moments de l’esdeveniment mitjançant una transformació visual gairebé imperceptible. La projecció s’aconseguia a enfosquir una imatge alhora que la següent es superposava a la primera cada vegada amb més lluminositat.
Publicitat
Les plaques de llanterna màgica amb gènere publicitat es defineixen per tenir més en comú una propietat específica -a més de les genèriques narratives-: el format estàndard. Aquestes plaques donen cabuda a tots aquells continguts visuals d’alguna campanya publicitària l’objectiu va ser intentar incrementar, inserir o millorar el consum d’un producte o servei dins del mercat de consum.
Historieta
Les plaques de llanterna màgica amb gènere historieta contenen sèries breus de dibuixos que constitueixen un relat -amb o sense text- inspirat en la tradició oral, en l’adaptació de la tradició literària narrativa breu o en la tradició gràfica impresa de la il·lustració, la tira còmica i la historieta. Si s’inspiraven en la tradició oral, les historietes no tenien autor reconegut i comptaven amb múltiples versions que coincideixen en la seva estructura però que difereixen en els detalls. Si s’inspiraven en la altres tradicions, solien tenir autors coneguts i les seves narracions visuals es presentaven en una sola versió.
Historieta
Les plaques de llanterna màgica amb gènere historieta contenen sèries breus de dibuixos que constitueixen un relat -amb o sense text- inspirat en la tradició oral, en l’adaptació de la tradició literària narrativa breu o en la tradició gràfica impresa de la il·lustració, la tira còmica i la historieta. Si s’inspiraven en la tradició oral, les historietes no tenien autor reconegut i comptaven amb múltiples versions que coincideixen en la seva estructura però que difereixen en els detalls. Si s’inspiraven en la altres tradicions, solien tenir autors coneguts i les seves narracions visuals es presentaven en una sola versió.
Historieta
Les plaques de llanterna màgica amb gènere historieta contenen sèries breus de dibuixos que constitueixen un relat -amb o sense text- inspirat en la tradició oral, en l’adaptació de la tradició literària narrativa breu o en la tradició gràfica impresa de la il·lustració, la tira còmica i la historieta. Si s’inspiraven en la tradició oral, les historietes no tenien autor reconegut i comptaven amb múltiples versions que coincideixen en la seva estructura però que difereixen en els detalls. Si s’inspiraven en la altres tradicions, solien tenir autors coneguts i les seves narracions visuals es presentaven en una sola versió.
Rètol
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol reuneixen tots aquells continguts visuals com rètols, inscripcions o elements decoratius que van servir per encapçalar, anunciar transicions o finalitzar qualsevol dels relats projectats durant els espectacles de llanterna màgica.
Les plaques de llanterna màgica amb gènere rètol podien presentar un subgènere: el cromatoscopi. Si les plaques de llanterna màgica pertanyen al subgènere cromatoscòpic tenen en comú dues propietats específiques -a més de les del gènere rètol-: el format cíclic i el registre de les seves imatges mitjançant tècniques pictòriques i / o d’estampació. Els cromòtrops -com es coneix a aquestes plaques- van tenir una funció narrativa que va servir per anunciar les transicions entre blocs temàtics a l’interior de les sessions de llanterna màgica i sovint podien inserir en les seves dinàmiques i acolorides imatges accions de caràcter cíclic o estroboscòpic que representaven tot tipus d’accions periòdiques com el moviment d’un molí o d’un esquelet.